Cijfers en feiten

RBT De Langstraat is een kleine organisatie, maar we zijn lekker bezig met zijn allen. Hieronder wat cijfers en feitjes die wat meer over ons en onze recente wapenfeiten vertellen.

Algemeen

  • Onze backoffice is gevestigd in Waalwijk.
  • We verwelkomen fysieke bezoekers op Toeristische Inspiratiepunten in Heusden, Waalwijk en Kaatsheuvel. Ook kunnen bezoekers terecht bij Lokale Informatiepunten. Je vindt ze hier.
  • Bezoekers vinden ons online op bezoekdelangstraat.nl en via onze diverse social media kanalen (zie footer onderaan de pagina).
  • Een kleine 2.000 abonnees heeft zich al ingeschreven voor onze nieuwsbrieven. Jij nog niet? Verander dat hier.
  • Maar liefst 45 vrijwilligers, twee stagiaires en acht medewerkers zetten zich in voor onze organisatie.

Cijfers en feiten 2022

  • Bekijk de beknopte infographic hier.
  • 5.534 volgers blijven via de social media kanalen van RBT De Langstraat op de hoogte van interessante wetenswaardigheden. Dat is een stijging van 23% ten opzichte van 2021. Daarnaast besteedde de media de nodige aandacht aan de activiteiten van RBT De Langstraat; we telden 103 publicaties.
  • 22 organisaties sloten zich als partner bij ons aan in 2022. We gaan onze samenwerking in 2023 voortzetten!
  • Op de vier Toeristische Inspiratiepunten (TIP’s) verwelkomden we ruim 13.000 bezoekers. Op klanttevredenheid behalen de TIP’s een gemiddelde score van 93%.
  • TIP Waalwijk verhuisde van de bibliotheek naar het Schoenenkwartier.
  • Via de narrowcasting bij TIP Waalwijk, TIP Kaatsheuvel, De Cammeleur, Het Klavier, Pukkemuk en De Salamander werden gasten geïnformeerd over evenementen en activiteiten in De Langstraat.
  • Bij vier ondernemers in De Langstraat hebben we Lokale Informatiepunten ingericht. Daar komen er in 2023 nog eens vier bij.
  • Zo’n 2.000 gasten werden door een gids rondgeleid in vestingstad Heusden. Daarnaast worden ook wandelingen aangeboden in Dongen en Waalwijk. Tickets zijn online boekbaar via de website bezoekdelangstraat.nl.
  • We organiseerden in het voorjaar en in het najaar een succesvolle ondernemersbijeenkomst. Daar verwelkomden we respectievelijk 26 en 83 ondernemers.
  • Op 165 toeristische locaties en in 86 wachtkamers kwam ons Toeristisch Inspiratiemagazine te liggen. De lente/zomereditie had een oplage van 20.000 stuks Nederlandstalig en 1.500 stuks Engelstalig. De herfst/wintereditie had een oplage van 10.000 stuks Nederlandstalig en 1.000 stuks Engelstalig. De magazines zijn ook online doorbladerbaar.
  • We lieten 20.000 bezoekersgidsjes drukken, die breed verspreid werden in de regio.
  • De Heusdense stadsplattegronden gingen als zoete broodjes over de toonbank.
  • Zes routes werden toegevoegd aan de online routemodule, te weten de Tegelwandeling Dongen, Spreekwoordenroute Waalwijk, Linie 1629, Heerlijk Pauwelspad, IVN-route De Zandleij en de e-bikeroute Geertruidenberg-Heusden. De spreekwoordenroute werd ook in gedrukte vorm uitgebracht. In totaal beschikt RBT De Langstraat daarmee over een assortiment van 14 routeboekjes in eigen beheer / coproductie.
  • We ontvingen drie maal influencers uit Spanje en België. Zij maakten kennis met heel De Langstraat en brachten hun positieve ervaringen breed uitgemeten onder de aandacht via hun social media kanalen en / of blogs.
  • Vestingstad Heusden en het Schoenenkwartier werden bezocht door een bus vol internationale touroperators. Zij maakten tijdens deze salestrip kennis met het beste van Brabant, ter voorbereiding op de samenstelling van hun toekomstige reisaanbod.
  • 64.210 bezoekers maakten gebruik van de consumentenwebsite bezoekdelangstraat.nl. Dit is 6% meer dan vorig jaar. De website werd uitgebreid met aparte sectie over Landschapspark Pauwels.

Cijfers en feiten 2021

  • In coronatijd hebben we de 0416-wandeling in Waalwijk opgezet; een succesvolle wandeling waarbij gasten langs restaurants konden wandelen en de horeca ondersteunden met een take-away.
  • De afhaalpagina op onze consumentenwebsite www.bezoekdelangstraat.nl werd onze meest bezochte pagina ooit.
  • We leverden een actieve bijdrage aan de landelijke verkiezing Wandelgemeente van het Jaar, die werd gewonnen door de Gemeente Loon op Zand.
  • 22 ondernemers sloten een partnerpakket bij ons af.
  • We verlengen ons partnership met VisitBrabant, met vanaf nu aandacht voor de gehele Langstraat als destinatie.
  • Ondernemers (792 abonnees) ontvingen van ons 12 nieuwsbrieven. Daarnaast gingen 16 consumentgerichte nieuwsbrieven de deur uit.
  • Onze consumentenwebsite bezoekdelangstraat.nl ontving 60.772 digitale bezoekers.
  • Via onze social media kanalen hebben we een groei van 61% weten te realiseren, door het aantal volgers te verhogen naar 4.493.
  • In de regionale Zomerkrant werd weer uitgebreid aandacht besteed aan de toeristisch-recreatieve mogelijkheden in De Langstraat.
  • We lanceerden een wintermagazine in een oplage van 20.000 stuks en brachten een routegids en bezoekersgids uit (oplage 25.000) met vouchers voor leuke acties bij ondernemers in de regio. Deze werden verspreid bij 300 adressen in het gebied.
  • Over De Langstraat werd geschreven in ruim 200 publicaties, van wandelkrant Te Voet tot ANWB-magazine.
  • We ontwikkelden de belevingsroute Bende van de Witte Veer in samenwerking met diverse stakeholders, ondernemers, VisitBrabant Routebureau en BUas. Deze route werd gelanceerd tijdens het succesvolle publieksevenement ‘Bendefestijn bij Het Witte Kasteel’.
  • We maakten twee Fiets & FOOD-routes en twee Fiets & LEDER-routes, waarbij door middels van filmpjes die verschijnen na het inscannen van QR-codes een kijkje in de keuken wordt gegeven achter gesloten deuren.
  • RBT De Langstraat onderhield 57 fiets- wandel-, auto-, MTB- en ruiterroutes in haar online routemodule.
  • We ontvingen verschillende influencers, zoals Bas en Nicolette in het kader van hun campagne ‘Nederland heeft alles’ en withkidsontheroad. Ook maakte House Vision mooie opnames in ons gebied.
  • We ontvingen 80 touroperators die tijdens een coronaproof Drive Thru kennis maakten met ons aanbod.
  • Onze fotodatabank werd uitgebreid met 600 prachtige foto’s.
  • Door de sluiting van onze Toeristische Informatiepunten (TIP’s) gedurende 24 weken (coronamaatregel), bleven de bezoekersaantallen hier enorm achter ten opzichte van voorgaande jaren. Heusden 9.849 bezoekers, Waalwijk 95 bezoekers en Kaatsheuvel 490 bezoekers.

Cijfers en feiten 2020

  • Onze routepagina op de website bezoekdelangstraat.nl heeft in 2020 2.900 bezoekers gehad.
  • Bezoekers van onze website waren in 2020 89% Nederlands, 1 % Belgisch en 1 % Duits.
  • Onze website ontving in 2020 25.000 bezoekers, hiervan kwamen er 29% rechtstreeks op onze pagina, 35% via zoekmachines en de rest via andere kanalen.
  • In de zomer van 2020 zijn 20.000 magazines verspreid over zo’n 350 adressen in de regio.
  • Organisatoren van evenementen in De Langstraat meldden in 2020 147 evenementen aan op onze consumentensite.
  • We verzonden in 2020 een kleine 35 nieuwsbrieven naar zowel zakelijke relaties als particulieren.
  • We hebben in 2020 flink wat nieuwe merchandise ontwikkeld, zoals telefoonhouders, bidons, paraplu’s, tuinconfetti en routekaarten. Al dit moois vindt gretig aftrek in onze TIP’s.
  • We hebben in 2020 15.000 bezoekersgidsen verspreid met daarin 120.000 kortingsbonnen.
  • Er zijn in 2020 die nieuwe routeboekjes in RBT-stijl uitgebracht: Keienlopen, Fortress of Heusden en Stadswandeling Heusden.
  • We hebben 22 (digitale) ondernemersbijeenkomsten door partners zoals VisitBrabant, Station88 en House of Leisure gepromoot.
  • We hebben in 2020 talloze influencers en touroperators on- en offline verwelkomd.
  • We hebben samen met onze partners in 2020 meegedraaid in vijf campagnes, te weten: 75 jaar bevrijding Brabant Remembers, Zuiderwaterlinie, IVN Natuur Challenge, #Hier moet je zijn in Brabant en Rondje regenwater.