Leefstijlvinder

Op welke doelgroep richt jij je?

De fundering van iedere onderneming begint bij het bepalen van de doelgroep. Door je op een duidelijk deel van de markt te richten en de beoogde klant op de juiste manier te benaderen, onderscheid jij je van de rest. Het is dus zaak om je zo nu en dan af te vragen wie degenen zijn die jouw diensten gaan afnemen. Wat zijn hun drijfveren en wat moet je doen om hen in beweging te krijgen? Nu is hét moment om hierbij stil te staan. Even bezinnen en terug naar de basis.

Leefstijlen

Voor de doelgroepbepaling van De Langstraat hanteert RBT De Langstraat het Leefstijlvinder-model van SAMR, dat uitgaat van zeven verschillende recreatieleefstijlen. Per leefstijl (ofwel potentiële doelgroep) is inzichtelijk gemaakt waar mensen in hun vrije tijd of op vakantie behoefte aan hebben, waar ze wonen en hoe je hen het beste kunt bereiken; met welke propositie, welke boodschap, welke tone of voice en via welk kanaal.

Voor regio De Langstraat zijn de leefstijlen ‘Plezierzoekers’ en ‘Harmoniezoekers’ als doelgroepen van toepassing. Deze leefstijlen zijn sterk vertegenwoordigd onder de bewoners van de vier Langstraatgemeenten en bijbehorende behoeften sluiten goed aan op het regionale leisure-aanbod en ambities. Deze doelgroep houdt van genieten met elkaar, ‘gezelligheid kent geen tijd’, in combinatie met ontspannen/het rustig aan doen, is op zoek naar plezier, wil vermaakt worden en brengt vrije tijd graag samen door met vrienden en familie. Voor een relevante en onderscheidende positionering van de regio richten wij ons op drie kernkwaliteiten:

  • Samen (kenmerken zijn: iedereen hoort erbij, groepen, in verbinding)
  • Spelen (kenmerken zijn: kinderlijk plezier, ontspannen, uitdaging)
  • Familiair (kenmerken zijn: gemoedelijk, drie familiegeneraties, hartelijk)

Plezierzoekers

Plezierzoekers zijn spontaan, vrolijk en gezellig. Ook omschrijven zij zichzelf als avontuurlijk, impulsief en eigenwijs. Ze trekken er graag op uit met familie, vrienden en kennissen. Vrijetijd is voor de Plezierzoekers tijd om het hoofd leeg te maken, tijd om je te laten gaan, om geëntertaind te worden en nieuwe avonturen te beleven.  Daar hoeft verder geen doel achter te zitten, het is genoeg om gewoon vermaakt te worden. Plezierzoekers kiezen vaak voor plekken met veel activiteiten en vermaak, maar ook naar bijzondere of verrassende activiteiten. Ze houden ervan om nieuwe dingen uit te proberen. Het zijn vaker jongeren tussen 18 en 34 jaar, gezinnen met kinderen, middelbaar opgeleid en ze verdienen onder modaal. Ze kijken graag naar reisprogramma’s die gericht zijn op vermaak en stemmen met name af op RTL4 en RTL5. Plezierzoekers laten kranten vaak links liggen. Social media waar we deze groep vinden zijn vaak YouTube, Instagram, Snapchat en Facebook.

Harmoniezoekers

Harmoniezoekers zijn hartelijke, gezellige mensen, met veel interesse in anderen. Ze omschrijven zichzelf als gemoedelijk, vrolijk en zachtaardig. Ze nemen de tijd voor het gezin, ondernemen graag dingen met familie, vrienden en kennissen en vinden een goede relatie met buren en familie heel belangrijk. Het hoeft voor hen allemaal niet zo vreemd; doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Favoriete bezigheden zijn winkelen, zwemmen of een bezoekje aan een dierenpark of pretpark.

Naast van gezelligheid houdt de Harmoniezoeker ook van rustig aan doen, zoals heerlijk ontspannen in de sauna. Als ze een dagje op pad gaan, is het belangrijk dat er voor iedereen wat te doen is en dat het gezellig is. Vakanties worden vaak ruim vooraf gepland en goede praktische voorzieningen, gemak en de kosten zijn belangrijk voor Harmoniezoekers. Ze doen vaak hun inspiratie op via aanbiedingensites, boekingensites en websites met informatie over reizen en vakanties. Harmoniezoekers zijn vaker vrouwen, in de leeftijd 35-54 jaar, in huishoudens met kinderen, middelbaar opgeleid en verdienen (onder) modaal. Ze kijken graag naar RTL4, SBS6 of Net5. Ze lezen het vaakst de huis-aan-huiskranten en het regionaal dagblad en gebruiken Facebook.

En de Rustzoekers en 55-plussers dan?

Uiteraard is het zo dat regio De Langstraat als groene omgeving ook een aantrekkelijk aanbod heeft voor de leefstijl ‘Rustzoekers’. Toch is deze doelgroep niet het mikpunt van RBT De Langstraat. Deze doelgroep is namelijk niet sterk geïnteresseerd in het ondernemen van activiteiten, maar wil eigenlijk het liefst zoveel mogelijk met rust gelaten worden. Rondom het eigen huis iets doen, een beetje tuinieren, wellicht een rondje fietsen of wandelen, dan zijn ze al tevreden.

Ook is het zo dat de regio goed bezocht wordt door 55-plussers, die veel gebruik maken van onze routestructuren. Vanzelfsprekend richt RBT De Langstraat zich ook op deze doelgroep, maar voornamelijk in de rol van opa en oma in drie generaties familie, hetgeen de focus op de doelgroepen ‘Harmoniezoekers’ en ‘Plezierzoekers’ weer verklaart.

Er zijn specifieke plekken in De Langstraat aan te wijzen, die geheel eigen extra doelgroepen aantrekken. Bijvoorbeeld de additionele leefstijl die past bij vestingstad Heusden is de doelgroep die hang heeft naar luxe en inzicht. De leefstijlen ‘Stijlzoekers’ en ‘Inzichtzoekers’ zijn daarop van toepassing. De restaurants en het cultuurhistorisch decor, die garant staan voor ‘het goede leven’, ‘het echte genieten’ met luxe en comfort en ‘zelfontplooiing’ is hen op het lijf geschreven. Dit betekent dat wij een specifieke, aanvullende boodschap over Heusden voor deze doelgroepen laden.

Wat kan ik hier als ondernemer mee?

Als recreatieondernemer denk je vanuit je diensten én vanuit jouw gast. Het is dus goed om regelmatig stil te staan bij de vraag: ‘Wie nemen mijn diensten af en hoe kan ik hen bereiken?’ Het Leefstijlvinder-model helpt jou je doelgroep te bepalen en hen doelgericht te benaderen. Neem eens een kijkje op www.leefstijlvinder.nl. Ben je op zoek naar verdieping en statistieken? Neem dan gerust contact op met team RBT De Langstraat. Wij helpen je graag verder op weg. In onze Strategische marketingvisie lees je hoe wij als destinatiemarketingorganisatie het Leefstijlvinder-model van SAMR vertalen naar een uitgewerkte merkstrategie voor De Langstraat. Wij hopen dat veel recreatieondernemers in De Langstraat zich hierin herkennen en hierbij aansluiten.

16. Kwadrant-1
17. Kwadrant-2
doelgroepen2