Laat reviews je helpen!

Zeg eens eerlijk, reserveer je weleens een tafel of kamer in een restaurant of hotel zonder eerst de reviews van anderen te hebben gelezen? Nee? Dan ben je niet de enige. Consumenten houden steeds minder van verrassingen en vinden het aantal reviewsterren een belangrijke graadmeter om te bepalen of ze moeten boeken, of nog een digitaal blokje om moeten lopen. In dit artikel vertellen we je hoe jij reviews kunt benutten om beter te scoren.

We beginnen met wat feitjes. Wist je dat:

  • 85% van de bezoekers reviews checkt tijdens een zoek- en boekproces?
  • 84% van de bezoekers een review vergelijkt met een persoonlijke aanbeveling?
  • 89% van de bezoekers een verbeterde indruk krijgt als er als bedrijf goed wordt gereageerd op slechte reviews?
  • Mensen (70%) heel bereid zijn om een review achter te laten, en niet alleen slechte, als je het maar aan ze vraagt?
  • Er maandelijks miljoenen (inter)nationale bezoekers in aanraking komen met reviews?
  • Digitalisering door de coronacrisis een vlucht neemt en straks nóg veel meer mensen digitaal de weg naar jouw onderneming zullen vinden?

Zo zie je maar, presentatie en prestatie van jouw onderneming op reviewsites zijn van heel groot belang. Omdat mensen ook, zonder dat je dat zelf hebt opgezet, reviews kunnen geven, doe je er – gewenst of niet – toch aan mee. En de impact ervan is enorm. Die blijkt zelfs groter dan het bereik van je eigen website, een folder of een campagne. Het heeft zelfs invloed op de ranking van de reviewsites van Google en TripAdvisor. Je kan het dus beter zelf mee in de hand houden en er vandaag nog mee aan de slag gaan.  

 Aan de slag met online reviews in vijf stappen

  1. Claim de accounts van je bedrijf/ locatie op de belangrijkste reviewsites. Zo kun je jouw presentatie aanpassen én reageren op reviews.
  2. Presenteer je op reviewsites met goede teksten en mooie foto’s.
  3. Reageer op reviews. Bedank de reviewer voor een mooie review en reageer professioneel om minder lovende recensies. Zie het niet als kritiek, maar als een kans om je service te verbeteren. Vraag desnoods waarom de reviewer niet tevreden was, als dat niet direct uit de review blijkt.
  4. Stimuleer dat mensen reviews schrijven. Wist je dat meer reviews zorgen voor een betere ranking en dus een grotere kans op een boeking/bezoek?
  5. Gebruik de informatie uit de reviews om je bedrijf te verbeteren. 

Online training 

Via onze partner VisitBrabant wordt een gratis online training aangeboden om te leren hoe je het beste om kunt gaan met online reviews en hoe je deze optimaal kunt inzetten in de praktijk. ​​​​​​​Deze training duurt ongeveer 30 minuten. Ga aan de slag met de training. 

Heb je nog geen account, maak er dan een aan; die kan je later ook gebruiken voor andere trainingen.  

Vragen om een review 

Wil je gasten met regelmaat aansporen om een online review te geven? Dan zijn daarvoor verschillende mogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld een digitale banner op je website plaatsen of als mailafsluiter toevoegen. Dit kun je hier downloaden.

Maar je kan ook via VisitBrabant een proefkit aanvragenHierin vind je een counterdisplay, visitekaartjes voor in een kamer of om mee te geven aan de gast, bierviltjes en posters.

En natuurlijk werkt persoonlijk contact altijd het beste. Vraag je gasten gewoon of ze iets over je vertellen. Veel mensen zullen ervoor openstaan en vinden het een goede zaak dat je de mening van je gasten serieus neemt. Dat is immers een signaal dat je jezelf wilt blijven verbeteren.

rating-4068907_1280
african-african-american-afro-american-black-blond-1452325-pxhere.com
feedback-survey-nps-satisfaction