Elk nadeel heb zijn voordeel, zei Johan Cruijff ooit. Nu willen wij bepaald niet lichtzinnig over de impact van de coronacrisis doen, maar zijn punt is ook nu van toepassing. Laten we daarom deze tijd van gesloten horecaondernemingen en thuisblijvende mensen benutten om iets te doen waar je, als ondernemer, niet altijd aan toekomt. Je website een flinke metamorfose geven, bijvoorbeeld.
Stel je voor: het is een mooie vrijdag in augustus, laat in de middag. Na een geslaagde dag shoppen in een gezellig stadje zou je wel een lekkere pizza lusten. Je pakt je telefoon en googelt op ‘Italiaans restaurant’, want daar is de kans op het vinden van een pizza behoorlijk. Al snel zie je dat Felice Italia op 200 meter van je vandaan is. Eens even op de website kijken wat er op het menu staat, want je gaat natuurlijk niet naar de kaart op de gevel staren…
Van wat je ziet, word je niet vrolijk. De site past zich niet aan aan je scherm (niet responsive), dus je moet flink zoomen om überhaupt te kunnen lezen wat er staat. De tekst, in lettertype Times New Roman, is gedateerd en ook de foto’s zijn allesbehalve eetlustopwekkend. Met het meest recente nieuwsbericht, uit december 2017, wenst de gastheer iedereen prettige feestdagen en al het goede voor 2018. Sympathiek, maar ook een gemiste kans.
‘Als Mr. Felice Italia zo weinig zorg besteedt aan zijn online presentatie, waarom zou het er in de keuken dan beter aan toegaan?’, bedenk je je, en je loopt richting je auto. Je haalt onderweg wel iets lekkers bij de grote gele M. Een gemiste kans voor Felice Italia…
Veel Felice Italia’s in De Langstraat
In De Langstraat zijn er veel ondernemingen (dus niet alleen restaurants, maar ook B&B’s, cafés, winkels etc.) met prachtige websites. Maar er zijn ook veel Felice Italia’s, zo hebben we zelf gezien. Sites waarop de informatie die je zoekt moeilijker vindbaar is dan een pak farfalle in de supermarkt. Slechte foto’s, clichéteksten (‘voor een gezellig avondje uit bent u bij ons aan het juiste adres’) en, in het algemeen, een sfeer die 2011 ademt. We zagen ook dat sommige ondernemers geen website hadden. Zó jammer.
Dit is niet bedoeld om met de vinger te wijzen. We snappen het ook wel. Ondernemers moeten keihard werken, vaak zeven dagen per week. Veel van hen blinken uit in de keuken of achter de bar, zijn geweldig goed met gasten, brouwen de lekkerste biertjes en organiseren evenementen waarvan je van tevoren al weet dat ze geslaagd gaan worden. Maar websites bouwen en beheren is een heel ander vak. Iets wat je niet zomaar even op erbij doet, zeker niet in drukke tijden, wanneer gasten toch wel komen.
Alleen: gasten komen nu niet. Dus nú is een uitgelezen mogelijkheid om je website eens stevig onder handen te nemen, zodat gasten alleen door een bezoek aan je site al zin krijgen om jou te bezoeken. Zorg voor verfrissende content – foto’s, teksten en misschien een nieuw thema – en laat zo zien wat je allemaal in huis hebt. Als ondernemer stop je hart en ziel in jouw zaak. Dan verdien je ook een website om trots op te zijn. Gebruik de tijd die je nu hebt dus goed. Laat je verhaal aanscherpen door een goede tekstschrijver. Vraag je websitebeheerder om je site een opfrisbeurt te geven of een nieuw thema te installeren. De kosten vallen vaak erg mee, zeker als er al een goede basis is.
Wij kunnen je helpen!
Omdat we allemaal in zwaar weer verkeren, willen we graag iets doen om je te helpen. We hebben namelijk contact gelegd die mensen die je kunnen helpen om je site naar een hoger niveau te tillen, zodat mensen wél meteen overtuigd zijn dat ze bij jou het anker uit moeten gooien. En omdat goede foto’s daarvoor ontzettend belangrijk zijn, hebben we een mooi aanbod voor je.
De natuur staat in bloei en dat is een prima moment voor mooie buitenfotografie. Maar ook voor interieurfoto’s of foodfotografie is het een goede gelegenheid, nu er tijdelijk geen gasten binnen zijn. We hebben twee fotografen bereid gevonden om je voor een heel scherpe prijs te helpen. Het gaat om:
- Jos van den Berk van Onsite360 is gespecialiseerd in zéér professionele 360 graden- en Google Street View-fotografie. Hij biedt uitgestelde betaling aan als optie.
- Paul Engelkes van Desaïga, onze huisfotograaf, schildert met zijn camera. Hij maakt prachtige sfeerbeelden, maar ook sprekende portretfotografie. Paul biedt, afhankelijk van de opdracht, een prijs aan die even scherp is als de foto’s die hij maakt.
Doorpakken loont
Nú is het dus de tijd om door te pakken en te werken aan je online presentatie. Zo draag je eraan bij dat de mensen, die niks liever willen dan er weer op uit trekken wanneer het weer mag en verantwoord is, jouw onderneming bezoeken. En niet bij dat adresje twee straten verderop, of die keten met die grote gele letter…
Hoe kom jij in aanmerking?
Is jouw onderneming gevestigd in een van de (deel) kernen die is aangesloten bij RBT De Langstraat, behorend bij de gemeente Loon op Zand, Waalwijk, Dongen of Heusden? Stuur dan een mail naar info@rbtdelangstraat.nl met daarin vermeld dat je graag gebruik wenst te maken van deze actie, en je contactgegevens. Wij zullen dan je mail doorsturen naar de fotografen zodat zij weten dat je via RBT De Langstraat komt.
Voorwaarden
- Het betreft een horeca- of recreatieonderneming.
- De onderneming bevindt zich in een van de (deel)kernen die is aangesloten bij RBT De Langstraat (gemeente Loon op Zand, Waalwijk, Dongen of Heusden).
- De aanbieding die je ontvangt van Onesite360 voor 360 graden-fotografie bedraagt een uitgestelde betaling tot 2021.
- De aanbieding die je van Desaïga ontvangt over gewone fotografie is afhankelijk van de opdracht
- Je aanvraag gaat via RBT De Langstraat d.m.v. een mail naar info@rbtdelangstraat.nl.
- Het aanbod loopt (voorlopig) tot 28 april 2020; aanvragen dienen voor deze datum te worden ingediend.