lancering RBT De Langstraat

19 november 2019. Wat begon als een kille, druilerige novembermaandagochtend, eindigde met veel vrolijkheid, verwarmende hapjes en drankjes en vuurkorven. En, voor ons zeker zo belangrijk: heel veel enthousiaste bezoekers. De conclusie dat de merklancering van De Langstraat zeer geslaagd was, kunnen we dan ook rustig trekken.

Eerst even over die merklancering, want we kunnen ons voorstellen dat niet iedereen direct weet wat we hiermee bedoelen. Sinds afgelopen voorjaar bestaat onze organisatie, RBT De Langstraat. Onze missie: de aantrekkingskracht van De Langstraat vergroten en daarmee meer (inter)nationale bezoekers te trekken. We willen van los zand zandkastelen maken. Eilandjes met elkaar verbinden en platformen creëren. Concreter: ondernemers handvatten geven en helpen om beter zichtbaar te worden.

Maar daarvoor moeten we eerst zelf onze identiteit bepalen én presenteren. Wie zijn we? Wat willen we uitstralen? Wat zijn de unieke kenmerken van De Langstraat? Welke locaties passen bij ons (on brand, in goed Engels) en waarom?  Wat hebben we onze ondernemers en partners te bieden? Een hoop vragen. Gisteren presenteerden we de eerste antwoorden.

festivaltuin in november

Dat gebeurde bij de Oude Kerk; een prachtige, beslist Instagramwaardige ruïne in hartje Dongen. Vonden we leuker dan een kil zaaltje met een flipover en een thermoskan met gestapelde koffiekopjes ernaast. Het buitenterrein had veel weg van een festivaltuin. En dat het november en druilerig was? Ach, niemand is een binnenmens. Een paar druppels motregen konden onze avond geenszins ruïneren.

Lokale ondernemers Sint Crispijn, Wijndomein Woutherushof en de Annahoeve bemanden foodtrucks. Henriëtte van den Hoek van Natuurlijk Tomaat droeg ook bij aan een vitaminerijke aankleding van het terrein. Roëlla Verhoeven Fotografie zorgde in haar mobiele fotostudio voor de vereeuwiging. En Lisette Veenstra-Goos van Goos Evenementen droeg zorg voor een sfeervolle festivalsetting, compleet met vuurkorven, schommels en marshmallows.

Aileen Kok, manager van RBT De Langstraat, betrad als eerste het hoofdpodium. Ze vertelde de circa 150 geïnteresseerden over de manier waarop ze De Langstraat prominent op de toeristische kaart wil zetten: als de Tuin van Brabant. Daarna nam Servia van de Laak van Insiders, het destinatiemarketingbureau dat ons ondersteunt, de microfoon over. Servia vertelde onder meer over de kernwaarden van het gebied en dat de nieuwe huisstijltinten allemaal zijn afgeleid van de belangrijkste iconen uit De Langstraat (zoals het zand van De Loonse en Drunense Duinen).

droom

De wethouders van de gemeenten Loon op Zand, Dongen, Heusden en Waalwijk, respectievelijk Frank van der Wel, René Jansen, Thom Blankers en John van den Hoven, kwamen daarna. Met een ferme druk op de knop lanceerden zij bestemming De Langstraat.

Het slotakkoord was voor Herman van Herwijnen. De kernmanager van Buitengewoon Drunen vertelde kernachtig over zijn droom om, onder de noemer van Drunen Duindorp, de Drunense Duinen naar het centrum van Drunen te halen. Zijn indrukwekkende I have a dream-achtige betoog werd buitengewoon goed ontvangen door het publiek. En nadat Inge Sprangers van RBT De Langstraat de deelnamepakketten presenteerde, zat het formele gedeelte erop en werd het foodtruckpersoneel flink aan het werk gezet. Het werd nog een mooie avond.

enthousiast publiek

De eerste kilometers van de missie zijn uitstekend verlopen, zo bewezen de eerste reacties van het publiek. Ondernemende mensen waren enthousiast, meldden direct dat ze willen aansluiten en kwamen zelfs met ideeën. De komende tijd gaan we met deze ondernemers in gesprek, om te bepalen hoe De Langstraat zo goed mogelijk kan aansluiten op hun wens en behoefte. Intussen gaan we keihard aan de slag om te laten zien wat we allemaal te bieden hebben. Wil je ook met ons in gesprek? Meld je bij ons! We komen graag bij je langs!