cijfers en feiten

RBT De Langstraat is een kleine organisatie, maar we zijn lekker bezig met zijn allen. Hieronder wat cijfers en feitjes die wat meer over ons en onze recente wapenfeiten vertellen.

algemeen

  • Onze backoffice is gevestigd in Waalwijk.
  • We verwelkomen fysieke bezoekers op vier Toeristische Inspiratiepunten in Heusden, Waalwijk, Kaatsheuvel en Dongen. Ook kunnen bezoekers terecht bij vier Lokale Informatiepunten. Je vindt ze hier.
  • Bezoekers vinden ons online op bezoekdelangstraat.nl en via onze diverse social media kanalen (zie footer onderaan de pagina).
  • Een kleine 2.000 abonnees heeft zich al ingeschreven voor onze nieuwsbrieven. Jij nog niet? Verander dat hier.
  • Maar liefst 45 vrijwilligers en zes medewerkers zetten zich in voor onze organisatie.

cijfers en feiten 2022

  • Volgt na 31 december 2022

cijfers en feiten 2021

  • In coronatijd hebben we de 0416-wandeling in Waalwijk opgezet; een succesvolle wandeling waarbij gasten langs restaurants konden wandelen en de horeca ondersteunden met een take-away.
  • De afhaalpagina op onze consumentenwebsite www.bezoekdelangstraat.nl werd onze meest bezochte pagina ooit.
  • We leverden een actieve bijdrage aan de landelijke verkiezing Wandelgemeente van het Jaar, die werd gewonnen door de Gemeente Loon op Zand.
  • 22 ondernemers sloten een partnerpakket bij ons af.
  • We verlengen ons partnership met VisitBrabant, met vanaf nu aandacht voor de gehele Langstraat als destinatie.
  • Ondernemers (792 abonnees) ontvingen van ons 12 nieuwsbrieven. Daarnaast gingen 16 consumentgerichte nieuwsbrieven de deur uit.
  • Onze consumentenwebsite bezoekdelangstraat.nl ontving 60.772 digitale bezoekers.
  • Via onze social media kanalen hebben we een groei van 61% weten te realiseren, door het aantal volgers te verhogen naar 4.493.
  • In de regionale Zomerkrant werd weer uitgebreid aandacht besteed aan de toeristisch-recreatieve mogelijkheden in De Langstraat.
  • We lanceerden een wintermagazine in een oplage van 20.000 stuks en brachten een routegids en bezoekersgids uit (oplage 25.000) met vouchers voor leuke acties bij ondernemers in de regio. Deze werden verspreid bij 300 adressen in het gebied.
  • Over De Langstraat werd geschreven in ruim 200 publicaties, van wandelkrant Te Voet tot ANWB-magazine.
  • We ontwikkelden de belevingsroute Bende van de Witte Veer in samenwerking met diverse stakeholders, ondernemers, VisitBrabant Routebureau en BUas. Deze route werd gelanceerd tijdens het succesvolle publieksevenement ‘Bendefestijn bij Het Witte Kasteel’.
  • We maakten twee Fiets & FOOD-routes en twee Fiets & LEDER-routes, waarbij door middels van filmpjes die verschijnen na het inscannen van QR-codes een kijkje in de keuken wordt gegeven achter gesloten deuren.
  • RBT De Langstraat onderhield 57 fiets- wandel-, auto-, MTB- en ruiterroutes in haar online routemodule.
  • We ontvingen verschillende influencers, zoals Bas en Nicolette in het kader van hun campagne ‘Nederland heeft alles’ en withkidsontheroad. Ook maakte House Vision mooie opnames in ons gebied.
  • We ontvingen 80 touroperators die tijdens een coronaproof Drive Thru kennis maakten met ons aanbod.
  • Onze fotodatabank werd uitgebreid met 600 prachtige foto’s.
  • Door de sluiting van onze Toeristische Informatiepunten (TIP’s) gedurende 24 weken (coronamaatregel), bleven de bezoekersaantallen hier enorm achter ten opzichte van voorgaande jaren. Heusden 9.849 bezoekers, Waalwijk 95 bezoekers en Kaatsheuvel 490 bezoekers.

cijfers en feiten 2020

  • Onze routepagina op de website bezoekdelangstraat.nl heeft in 2020 2.900 bezoekers gehad.
  • Bezoekers van onze website waren in 2020 89% Nederlands, 1 % Belgisch en 1 % Duits.
  • Onze website ontving in 2020 25.000 bezoekers, hiervan kwamen er 29% rechtstreeks op onze pagina, 35% via zoekmachines en de rest via andere kanalen.
  • In de zomer van 2020 zijn 20.000 magazines verspreid over zo’n 350 adressen in de regio.
  • Organisatoren van evenementen in De Langstraat meldden in 2020 147 evenementen aan op onze consumentensite.
  • We verzonden in 2020 een kleine 35 nieuwsbrieven naar zowel zakelijke relaties als particulieren.
  • We hebben in 2020 flink wat nieuwe merchandise ontwikkeld, zoals telefoonhouders, bidons, paraplu’s, tuinconfetti en routekaarten. Al dit moois vindt gretig aftrek in onze TIP’s.
  • We hebben in 2020 15.000 bezoekersgidsen verspreid met daarin 120.000 kortingsbonnen.
  • Er zijn in 2020 die nieuwe routeboekjes in RBT-stijl uitgebracht: Keienlopen, Fortress of Heusden en Stadswandeling Heusden.
  • We hebben 22 (digitale) ondernemersbijeenkomsten door partners zoals VisitBrabant, Station88 en House of Leisure gepromoot.
  • We hebben in 2020 talloze influencers en touroperators on- en offline verwelkomd.
  • We hebben samen met onze partners in 2020 meegedraaid in vijf campagnes, te weten: 75 jaar bevrijding Brabant Remembers, Zuiderwaterlinie, IVN Natuur Challenge, #Hier moet je zijn in Brabant en Rondje regenwater.